maandag 6 januari 2014

De vijf zintuigen, week 1

06 tot 10 januari 2013

Deze week staan de zintuigen in de belangstelling.
Ik mijn thema uitgebouwd zodat er telkens 2 dagen rond 1 speciaal zintuig gewerkt wordt. Ons eerste zintuig is HOREN.
We spelen allerlei spelletjes met geluiden in de kring en ook de gehoorkokers en de geluidenlotto mogen niet ontbreken.
De kls knutselen zelf een regenbuis. De maken ook enkele werkjes uit onze dokadi: luid of stil met Nellie en Cezar en nog 2 geluidenspelen.
We gebruiken ook ons computerbord om naar enkele filmpjes van de beeldband te kijken: voorstellen van de zintuigen door Bert en Ernie en geluiden horen en raden + een filmpje over doof zijn met Flip de Beer.
Het tweede zintuig van deze week is VOELEN.
Er komt een voelparcours in de klas om met de voeten te gaan voelen. We gaan ook letters voelen en een telspel spelen waarbij voelen ook belangrijk is.
Ik breng ook een tweetal gezelschapsspelen met voelzakjes aan. We knutselen ook een antistressvis met een ballon.
En vrijdag breng ik dan het laatste zintuig van deze week aan: KIJKEN
We spelen een spelletje bij de oogarts ( kleine verschillen bekijken), de winkel wordt dan ook een oogartspraktijk. Ook nu bekijken we een filpmje: 'Dit zijn mijn ogen'
We doen een werkje uit dkd: verstoppertje spelen en we knutstelen een thaumastroop of een Phenakiscoop, de kls mogen zelf kiezen ...
Ook in de computerklas staan de zintuigen centraal met enkele spelletjes van J clics.
Tijdens de schrijfdans gaan we de ronden en achten oefenen op de schrijfborden.
Deze week heb ik ook het contractwerk aangebracht: 2 dezelfde sneeuwvlokken zoeken. Wat contractwerk precies is zal je terugvinden in het heen en weer schriftje.

Zo dit wordt weer een leuke en leerrijke week!
Tot volgende week!