dinsdag 24 juni 2014

Verkeer en voertuigen


We starten het thema met het meebrengen van speelgoedvoertuigen.
Waar hoort welk voertuig thuis? Op straat? In de lucht?
In het water? Op het fietspad…
Hoe komt het dat al deze voertuigen niet botsen? Dit komt omdat er afspraken zijn in het verkeer.
We leren enkele verkeersborden herkennen, we leren te kijken naar de verkeerslichten en we leren oversteken op een zebrapad.
Dit gaat al goed!
In het huisje is het leuk om politieagent te spelen en zo orde in het verkeer te houden.

De tweede week bekijken we hoe een fiets er nu precies uit ziet. En hoe wordt deze gemaakt?
We bekijken een filmpje over de fietsfabriek, maar goed opletten hoor! Want na het kijken is het aan de beurt van de kleuters om uitleg te geven bij het filmpje want de juf zet het geluid uit. Sommige kleuters maken zelf in de constructiehoek met rietjes de spaken van de fiets na. Sommige onder ons worden al echte fietsenherstellers, ze pompen banden op en monteren fietsonderdelen in elkaar. We doen verschillende luisterspelletjes want in het verkeer is het heel belangrijk om goed te kunnen horen. We herkennen geluiden uit het verkeer en we kunnen horen van waar het belgerinkel komt.
Tijdens de godsdienstactiviteiten praten we over onze papa.
Alle kleuters hebben iets meegebracht om te vertellen waarom ze trots zijn op hun papa.
Het is leuk om te horen hoe trots ze zijn!
En papa's, nu kunnen jullie nooit meer jullie sleutels kwijt zijn met dat sleutelrekje :-)

We sluiten het thema af met een fietsparcours. We rijden tussen de lijnen, we rijden slalom tussen kegels, we rapen voorwerpen op terwijl we fietsen, we volgen de rotonde in de juiste richting, we kijken naar de verkeerslichten en mogen om af te sluiten rinkelen met de bel! De andere kleuters spelen even politieagent om te kijken of de klasgenootjes het goed doen.
Een dikke proficiat want iedereen verdient een fietsdiploma!