vrijdag 12 september 2014

Kijk dit kan ik al!

De eerste 2 weken zijn al voorbij, wat gaat het snel.

Maandag zijn we gaan turnen met juf Vivi. Daarna hebben de kleuters kennis gemaakt met de weekkalender en het takenbord. De eerste kleuters kozen een werkje om te helpen met juf en ze doen dit echt heel flink! Deze week werkten we ook het eerste nummertje van onze Dokadi uit.

Dit stond er ook nog allemaal op het programma:
- netjes opgeruimd = 5 prentjes terug in een prent zoeken
- ik vind mijn weg = luisteren naar een verhaal en ondertussen de juiste prentjes op de
  juiste plaats leggen op het blad
- sokken en schoenen aandoen = 2 dezelfde kousen of schoenen zoeken en inkleuren
- dit hoort niet thuis in de rij = kimspel
- ik leer tellen = tellen tot 3 (eerst met concreet materiaal geoefend)
- ik ben al groot = kijken wat we al kunnen (voor in ons op stap mapje)
- jas aan, buiten gaan = prenten in de juiste volgorde leggen (4)

We leerden ook een versje (We gaan knippen, we gaan …  zie blog - versjes en liedjes).
We tekenden onszelf op een prent van onze speelplaats (ik op mijn speelplaats).
Tijdens de godsdienstmomenten stonden we ook verder stil bij de symboliek van de stenen.
In de computerklas mocht groep 2 met mij mee en hebben we geoefend met BOOHBAH. De kleuters krijgen zo op een leuke manier het werken met de muispad onder de knie.

Op donderdag mochten we in de namiddag buiten spelen met het 3de kleuter. We konden met al het materiaal spelen dat we gekregen hebben van het oudercomité.

Vrijdag hebben we ons thema afgesloten met een leuk feestje! Niet omdat er iemand jarig was, maar om de leuke eerste 2 weken te vieren. Een feestje zonder drinken en eten is niets, daarom mochten de kleuters samen met mij zandkoekjes maken en wat vonden de kleuters dat een leuke activiteit. Het deeg helpen maken, kneden, uitrollen en dan volgde het leukste namelijk de vormpjes uitduwen.
Wilt u dit nog eens herhalen met uw kleuter zie recept:

Ingrediënten
1 eigeel
80 gr boter
10 gr vanillesuiker
50 gr bloemsuiker of kristalsuiker
snuifje zout
125 gr bloem

1. Doe de bloem in een kom, maak een kuiltje en doe hierin de boter, de vanillesuiker en de      
        bloemsuiker. Kneed lang en stevig tot een homogene massa. Maar er een rol van, doe er
        plasticfolie over en leg een kwartier in de ijskast.
2. Zet de oven op 180 graden. Haal de rol uit de ijskast en snij in schijfjes van een halve  
        centimeter. Rol deze met de zijkant door het eigeel en de suiker en leg ze op bakpapier op een
        bakplaat.
3. Bak ze gedurende 20 à 25 minuten op 180 graden.

Je ziet het, wij vervelen ons niet.

Groetjes Juf Aurélie

Volgende week starten we met een nieuw thema.