zaterdag 20 september 2014

Onze klasvis

Onze klasvis

Maandag had ik een verrassing mee voor de kleuters namelijk ….
jaja, een goudvis, wat waren de kleuters in de wolken. We begonnen met een waarneming en leerden zo de delen van de vis kennen. We hebben dan samen het aquarium gezellig gemaakt voor de vis ( steentjes in plaatsen, een huisje, water in doen, een plantje, ..) en daarna maakten we een schilderij (mijn klasvis), wat waren dat mooie schilderijtjes!
De kleuters mochten trouwens ook samen een leuke naam kiezen en het werd Blinkie.
In de godsdienstmomentjes deze week stonden we stil bij ‘Hoe zorg ik voor een vis’, ‘Ik voel mij als een vis in het water’ en dit via een verhaal; we dachten ook na ‘Wat als ik een visje was’. We leerden ook een liedje ‘5,4,3,2,1 kleine visjes die gingen naar de zee’.
Naast de schrijfdans bij Elie, kon de groep die bij mij bleef de golven van de zee tekenen in het groot en afwerken met gestempelde visjes.
Ook waren er extra hoekjes, zoals ‘het onderwaterhoekje’, wat vinden de kleuters dit een super hoekje (daarin kunnen de kleuters tot rust komen met de onderwaterdiertjes, lichtjes, … ) en ook konden de kleuters in het viswinkeltje spelen en op een gelamineerd blad de schubben van de vis namaken met plasticine. Op de computer viel de fundel: ‘Klein wit visje’ in de smaak.
We werken ook aan een mooi knutselwerk, namelijk ‘De mooiste vis in zijn aquarium’. We kleuren  de vis in, we bestempelen de vis met onze vingers en daarna schilderen we een bordje dat het aquarium wordt. We gebruiken onze schaar om sierplantjes uit te knippen en op te kleven. Vervolgens nog een beetje zand ter vervollediging. Je hoort het, veel werk maar de kleuters zijn super goed bezig.
In de computerklas gingen we opnieuw aan de slag met Boohbah, groep 1 mag weer mee met mij en groep 2 gaat puzzelen bij juf Elie.

Donderdagnamiddag konden we terug buiten van het mooie weer genieten! De zandbak en de nieuwe krijtbloemborden vielen het meest in de smaak bij jullie kapoentjes (zie foto’s blog).
Enkele werkblaadjes:
Werkblad ‘De juiste vis inkleuren’ (richtingen)
Werkblad ‘Visgraten tellen:’
In de kring: een quiz (taal), begrippen ‘zinken of drijven’ via spel.
Taal: woordkaarten en ook de verhaaltjes in thema mochten niet ontbreken.

Bedankt voor de leuke spullen die we van jullie hebben mogen lenen. Ook met jullie materiaal kunnen we leuk aan de slag.
Tot volgende week!
Juf Aurélie