zondag 12 oktober 2014

De appel / De bosdieren

Thema ‘De appel’ – ‘De bosdieren’ (herfst)

Op maandag en de dinsdag hebben we het thema ‘De appel’ afgewerkt.
Wat deden we nog allemaal? De maandag gingen we eerst gaan turnen met juf Vivi. Daarna stonden we stil in een godsdienstmomentje
(SEO omgaan met ruzie). Via een poppenspel leerden de kleuters waarom ruzie maken niet leuk is, hoe we dit voorkomen of oplossen – dit naar aanleiding van ons maandelijkse aandachtspunt. Daarna gingen we aan de slag met onze appel in klei, deze moest nog een kleurtje krijgen (groen, rood of geel). De kleuters mochten zelf het kleur kiezen, het kleur dat ze mooi vinden of het kleur van de appel die ze het lekkerst vonden. Toen deze droog was heeft de juf er nog een laagje vernis op gedaan zodat onze appel mooi blijft. Ons werkblaadje moesten we ook nog afwerken (rijmen met fruitsoorten en die nadien inkleuren). We begonnen ook met een opdracht naar aanleiding van ‘Kaart in actie’, waar wij als school aan deelnemen. De bedoeling is om een mooi kaartje te maken dat je voor verschillende gelegenheden kan gebruiken. Hiervoor gebruikten we de dotpainting techniek (oorstokjes stempelen in een patroon). De kapoentjes konden kiezen welke vorm ze het liefst zagen. Wat zijn het echte kunstwerkjes geworden. Ook dinsdag gingen we hier mee verder. We herhaalden ons liedje nog eens en leerden ook nog tellen met appels.

Woensdag was er geen school voor uw kleuter (pedagogisch studiedag).

Donderdag zijn we dan begonnen met een nieuw thema ‘Herfst’, maar specifiek meer gericht naar ‘De dieren van het bos’. We zijn gestart met een waarneming van welke dieren er wel en welke niet in het bos leven. Daarna stonden we ook stil bij wat mag er in het bos en wat mogen we niet doen in het bos. We mogen bijvoorbeeld geen spinnenwebben stukmaken. Hier gingen we wat dieper op in. We vertrokken naar de schooltuin op zoek naar spinnen, want die leven niet alleen in het bos en in hun spinnenweb, maar ze zitten echt overal. We leerden dat de spin daar zeer veel werk aan heeft en dat we dit dus niet mogen stukmaken. In de tuin hebben we ‘getoverd’ - we vonden een leeg spinnenweb dat al voor een stuk kapot was, daar konden we wel voor 1 keer iets mee doen. Een kleuter mocht samen met mij een zwart blad tegen de spinnenweb houden. Waarom doen we dit juf? We zien toch helemaal niets. Tot juf er een pot bloem bij haalde. Ik vertelde aan de kleuters dat één iemand er een beetje bloem op mocht strooien en dat we samen zouden ‘toveren’. De kleuters hun ogen stonden wijd open, want ze zagen een zeer mooi spinnenweb tevoorschijn komen op ons zwart blad. We namen het mee naar klas en hingen het op, zodat we er af en toe even naar konden kijken. We maakten een werkblaadje over ‘Wat mag en wat mag niet in het bos’ gebaseerd op ons gesprekje voordien. Aan de achterkant hadden we nog een werkje ‘Zoek de weg naar het huisje van de 3 dieren’. Dit was wel al een behoorlijk moeilijk werkje. Er waren allerlei lijntjes die door elkaar liepen, maar we hebben geprobeerd om dit zo goed mogelijk te doen en dit lukte al vrij aardig. Ons knutselwerkje dat we gemaakt hebben was ook niet zo gemakkelijk! We naaiden (weefden) een spinnenweb met naald en draad aan een kartonnen bordje, waar gaatjes in waren. We hadden nu natuurlijk ons spinnenweb al maar nog geen spin.

De spin maakten we de vrijdag door een eierdopje in het zwart te schilderen en 8 pootjes te plooien uit zwart papier. We leerden ook nog een lied over ‘De kriebelspin’. Onze kriebelspin was er ook echt bij (handpop). De kleuters konden het lied al zeer goed samen zingen met de kriebelspin. Samen met hem maakten we ook tijdens een kringmoment een heel groot groepsspinnenweb. Wat vond kriebelspin het leuk om daar eens op te mogen komen. Ook de kleuters mochten eens onder het spinnenweb doorkruipen, maar ze moesten voorzichtig zijn dat ze niet vast zouden kleven tegen het krachtige spinnenweb. Ook ‘egel’ de vriend van de spin kwam langs, bij hem leerden we tellen. We keken welk cijfer er op zijn buikje stond door de stippen te tellen. Het cijfer konden we ook al herkennen. Hierna mochten we het juiste aantal stekels geven (via wasknijpers). Daarna konden we er zelf mee aan de slag. Wat we ook nog konden doen in klas, was met plasticine een spinnenweb maken van de spin. Op de computer speelden we een leuk spel over ‘Vos en de Haas’ (fundel). In een kringmomentje moesten we goed luisteren naar verschillende versjes, hier was het dan de bedoeling om het juiste diertje of voorwerp erbij te kleven. Natuurlijk konden we ook weer naar hartenlust in de prentenboekjes kijken die juf mee had over de herfst en de dieren van het bos. Als afsluiter hebben we vrijdag naar een stukje film gekeken. Het was een stukje uit Sesamstraat over ‘Herfst en dieren’. Zoals jullie horen hebben we het heel druk in ons klasje en genieten de kleuters er ook ten volle van.

 Maandag gaan we verder en leren we over de bladeren en de vruchten die vooral in de herfst voorkomen.

Nog eens een dikke proficiat aan Arthur en het gezin met de geboorte van zijn broertje Oscar.

Juf Aurélie