woensdag 12 november 2014

Mijn oma en opa.

Deze week zijn we gestart met het thema ‘Mijn oma en opa’ naar aanleiding van het grootouders ontbijt.

Eerst en vooral mogen wij een nieuwe kleuter verwelkomen in ons klasje, welkom Timo.

Na de verwelkoming van Timo, had juf een koffer mee. De kleuters waren erg benieuwd naar wat er in zat.
Heel erg nieuwsgierig deden we de koffer open en vonden allerlei spullen van een oma en een opa.
We bekeken alle spullen eens erg goed, benoemden ze en als laatste sorteerden we de spullen.
Ik vertelde aan de kleuters dat het leuk zou zijn om iets aan onze oma’s en opa’s te geven als het grootouders ontbijt is.
Natuurlijk vertellen wij nog even niets, zo is de verrassing des te groter.
Ik kan wel vertellen dat het weer een werkje is met veel variaties: dingen uitprikken, schilderen, stempelen, propjes maken, …
Volgende week werken wij hier nog verder aan.
De kleuters konden ook een mooie kleurplaat inkleuren over oma’s en opa’s, om die dan ook te geven.
Jaja, de grootouders zullen weer verwend worden.

We hadden ook een werkblaadje, namelijk de dasjes van opa op de juiste plaats kleven, zodat het patroontje klopt.
Verder leerden we ook een versje over kusjes. Deze kunnen de kleuters al zeer goed.
Deze week tijdens de godsdienstmomentjes stonden we stil bij ‘Wat vind ik fijn bij oma en opa?’.
We bekeken foto’s van onze oma’s en opa’s en vergeleken deze (iedereen is anders).
Naar aanleiding van 1 en 2 november stonden we even stil bij de oma’s of opa’s die al overleden zijn, geen gemakkelijk onderwerp, we staken een kaarsje voor ze aan.
We leerden ook woordjes in stukjes hakken (over spullen van onze oma’s en opa’s) in de kring.
Verder leerden we ook van elkaar dat niet iedereen oma en opa zegt, maar dat je ook een andere naam kan zeggen, bijvoorbeeld moemoe, pepé, memé, moeke, vaake ….
De kleuters genieten er echt van om meer over hun oma en opa te vertellen.
Dan hadden we nog tijd voor spelletjes met aantallen, om vervolgens ook een werkblaadje te maken met hoeveelheden (hoeveel kindjes, opa’s en oma’s zien we?).
Bovendien maakten we leuke foto’s van onszelf om te gebruiken bij ons werkje voor onze grootouders.
Als afsluiter van de dag vertelde juf gezellig verhaaltjes over oma en opa.

Natuurlijk was er ook turnen, schrijfdans, klasoververschijdend werken met het 3de kleuter en kon er terug een groepje naar de computerklas om een spelletje rond kleur en vorm te gaan uitproberen.
Dit vonden ze super leuk.

Zo volgende week doen we verder, ook al is het een korte week.

Groetjes Juf Aurélie