zondag 30 november 2014

Thema Sinterklaas

Vol enthousiasme kwamen de kleuters maandag na de turnles terug naar klas. Wat was de klas terug mooi getransformeerd. Er waren een heleboel extra spullen rond Sinterklaas en Zwarte Piet bijgekomen. We hadden een themahoek, waar we konden oefenen om Hulppieten te worden. Verder stonden er hoelahoepen, een kruiptunnel, een schoorsteen met ballen om er in te gooien, verkleedmateriaal…. Er was ook iets extra, namelijk een paard. Dit was niet het echte paard van Sinterklaas, maar we kunnen er wel op zitten en doen alsof. We hebben allerlei leuke spelletjes gespeeld zoals memory, domino, kwartet, spel van de pakjes, verkleden in het huisje, …

In de kring vroegen wij ons af wat een verlanglijstje voor Sinterklaas is? We hadden hier een gesprekje rond, maar voor alle zekerheid namen wij het boek van Sinterklaas erbij om even te lezen wat dit nu precies is? Wat moet er op dit lijstje, hoeveel mag ik vragen en hoe krijgt Sinterklaas mijn briefje. Wel op al onze vragen kwam er een antwoord. We kregen te horen dat de Sint niet echt houdt van superlange lijstjes. We lazen een verhaal van Nellie en Cezar ‘Een lijstje voor de Sint’ en ook daar hoorden wij hoe het moest. Zo begonnen wij zelf aan een verlanglijstje. De kleuters kregen een blaadje met een zak van Zwarte Piet op die ze mochten inkleuren met wasco, nadien konden we in super veel speelgoedboekjes kijken wat we misschien graag zouden krijgen van de Sint. We mochten 4 dingen kiezen, zo moesten ze wikken en wegen wat ze het liefst zouden krijgen.
We werkten onze stoomboot ook af, waar we vorige week aan begonnen waren. Na al dat spelen en werken kwamen we terug in de kring, daar stond een doos. De kleuters waren erg nieuwsgierig, dus even piepen, ooooohhhh het waren instrumenten. We leerden de namen ervan en vervolgens deden we nog leuke dingen met de ritmestokjes (van luid naar stil, van stil naar luid, een bepaalde ritme nabootsen, …). We keken ook naar prenten van Zwarte Piet en Sinterklaas. We zochten een instrument die het geluid nabootst van wat we op de prent konden zien. Bijvoorbeeld het paard van Sinterklaas, daar gingen de kokosnoten heel goed bij, Zwarte Piet die door een schoorsteen klimt => de petfles, …
Maandag was het weer tijd voor schrijfdans, het groepje die bij mij bleef mocht op de grote krijtborden lussen proberen te tekenen. Daarna op een werkblaadje.

Dinsdag begonnen we met raadseltjes rond Sinterklaas en Zwarte Piet. Wat konden de kleuters dit goed. We werkten ons verlanglijstje af en konden beginnen aan een nieuw knutselwerkje. Een kroon voor als Sinterklaas en Zwarte Piet komen. De kleuters konden zelf eens kiezen tussen 3 technieken:
- Paard = crêpepapier in kleine stukjes scheuren, waar we nadien kleine propjes van maken en op het paard kleven.
- Zwarte Piet = stempelen met een oorstaafje, het gezicht met houtskool inkleuren en uitwrijven met een watje.
- Sinterklaas= (de mijter) het kruis tekenen, daarop kleine stukjes geel papier scheuren en de rest opkleven met rode stukjes papier.
We leerden ook een liedje ‘Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt’.
Als slot van de dag speelden we poppenkast.

Woensdag knutselden we verder. In de kring deden we tegenstellingen in thema zoals Sinterklaas is niet jong, maar oud.

De donderdag goed/fout vraagjes, we oefenden ons liedje met de juiste bewegingen die we samen gezocht hebben en bij het klasoverschrijdend momentje konden de kleuters een leuk pakjesspel spelen bij mij, bij juf Petra schilderen en bij juf Elie een Pietendans oefenen.

Zo kwamen we al aan vrijdag, daar oefenden we nog een wiskundig spelletje met meer, minder, evenveel met de letterkoekjes. Als slot voor zo een leuke week zijn we nog naar de televisie gegaan, om naar 3 stukjes ‘Dag Sinterklaasje’ te gaan kijken.

Wat deden we van werkjes in onze Dokadi deze week:
- Wie krijgt wat? Doorstrepen wat de andere kinderen krijgen en zo zien wat de kleuter die overbleef gekregen heeft van Sinterklaas.
- Schaduwspel: Goed kijken en het juiste prentje omcirkelen.
- Wie ben ik?: Verbinden met het juiste prentje.
- Het vierkant: Zoek per prentje 4 vierkanten en omlijn ze. Natuurlijk hebben we dit eerst in de kring geoefend en zagen we het verschil tussen een cirkel, driehoek, vierkant en zelfs een rechthoek, wat zeker niet makkelijk is.

Godsdienst ging rond hoe we Sinterklaas konden helpen? Een kringgesprek, wat kunnen wij doen? (tekening maken, een werkje, bij de schoen iets klaarleggen, … )
Verhaal Rikki helpt Sinterklaas, …

Leuke week, nu op naar de volgende en als we kijken naar de aftelkalender is het niet zo lang meer. Wij krijgen eindelijk na lang wachten bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.


Groetjes Juf Aurélie