zondag 18 januari 2015

Ziek zijn (2).

Het thema: ’Kuch kuch, is er een dokter in de klas?’ leeft echt in onze klas. (deel 2 )

Ook in onze 2de week waren we weer zeer gedreven. Maandag vierden we de verjaardag van Imana en de dinsdag vierden wij de verjaardag van Nienke, veel feest in onze klas dus. Nog eens proficiat aan beide meisjes, ze werden 5 jaar.

Werkjes:
- Afwerken pillendoosje (ruimtelijk knutselen).
- Dokterstas: papier leren scheuren op de juiste manier, opkleven en glad strijken. Nadien een rood kruis in kleine stukjes scheuren, die ze   zelf scheurden en er nadien op kleefden.
- Werkblaadje: woordstukjes klappen.
- Vrij tekenen in thema.

Kringactiviteiten:
- Elkaar meten op verschillende manieren zoals: tegen elkaar staan, met een voorwerp kijken hoeveel keer het in de lengte past, en natuurlijk dan ook zoals bij de dokter     tegen de meetlat. Nadien vergeleken wij eens. We leerden dat niet iedereen hetzelfde is en dat dit ook niet erg is, maar juist leuk.
- Juist/ fout vragen in thema.
- Spel wat is er veranderd / Kiemspel.
- Begrippen aanleren als vol, half vol, leeg, bijna leeg, bijna vol.
- Film van kabouter Plop als afsluiter de vrijdagnamiddag (Lui is ziek).

Godsdienst:
- Geboorteverhaal Imana.
- Geboorteverhaal Nienke.
- Verhaal naar het ziekenhuis.
- Gebedje voor de zieke mensen.

Andere:
Ja, ja ik mocht deze week ook onze ‘trotskoffer’ voorstellen aan de kleuters. Ik legde uit wat trots is via een boekje, want de betekenis van het woord’ trots’ is niet zo gemakkelijk. De kleuters beginnen het te begrijpen via voorbeelden en gesprekjes. Iets wat ze zelf heel goed kunnen, daar kan je trots op zijn, je bent dan zeer blij en dit wil je dan aan iedereen tonen. Bijvoorbeeld een mooi bouwwerk met blokken of een koprol of plots toch zelf je jas dichtkrijgen, daar kan je trots over zijn. De kleuters mogen het bij mij komen tonen, we nemen er dan een foto van en deze komt dan in onze trotskoffer. Op het moment zelf wordt dit even in de kijker gezet en op het einde van de week blikken we samen dan nog eens terug naar de foto’s in de koffer. We voeren hier dan ook nog een gesprekje rond. Omdat onze koffer er zo kaal uit zag, hebben we met ze ’n allen een trotse pauw geknutseld, iedere kleuters heeft een veer naar eigen inbreng ingekleurd. Deze worden rond het lichaam van de pauw op de koffer bevestigd.
Ook de eerste keer contractwerk verliep vlot, de kleuters weten wat het wil zeggen en wat ze er voor moeten doen. Dikke duim voor alle vriendjes.
Als extra werd er deze week ook een apotheek-werkplaats geopend. Daar konden jullie kleuters ‘siroopjes’ en ‘pilletjes’ maken, dit gebeurde niet zomaar. Ze kregen een opdrachtkaart met daarop 3 flesjes die begrippen van vol, leeg, half vol, bijna vol of bijna leeg aanduiden, deze moesten ze met spuitjes vullen net zoals het op hun blad. Ze moesten ook nog kijken welk kleur (vloeistof) het juiste is. Nadien maakten ze nog 2 potjes met pillen uit plasticine. Ronde en lange pillen, ze moesten erg goed kijken want ook de hoeveelheid most kloppen. Wat waren jullie kleuters er fan van. Ze waren allemaal heel gedreven (zie foto’s blog, werden toegevoegd aan de map).
Zoals echte dokters en verpleegsters gingen jullie kleuters vrijdag naar huis. Maandag starten wij met een nieuw thema namelijk ‘kleuren en vormen’.

Groetjes, juf Aurélie