zondag 8 februari 2015

Gekke hoeden en sieraden

Maandag zijn we er terug ingevlogen.  We hebben eerst een dag rond ‘Lichtmis’ gewerkt, pas de
dinsdag zijn we gestart met ons carnaval thema (Gekke hoeden en sieraden).
Wat hebben we maandag allemaal gedaan:
We hebben geluisterd naar het verhaal over lichtmis (godsdienst), erna hadden we een gesprek rond hoe je het lichtje kan zijn voor een ander. Wie kan die ander allemaal zijn?,…   Nadien stak juf voor iedereen een kaarsje aan, samen geven we heel veel licht, zowel letterlijk als figuurlijk.
We hebben een hartje uit klei gemaakt, dat nadien dan een kaarshouder is geworden. Om het nog mooier te maken, heeft uw kleuter zijn/haar hartje versierd met pareltjes.
De kleuters mochten ook experimenten met witte kaarsen (toveren). Ze tekenden op een groot wit blad met hun kaars. Natuurlijk konden we het niet direct zien, maar door met ecoline erover te schilderen kwam onze tekening tevoorschijn.
Het werkje was kaarsen inkleuren, uitknippen om zo van dun naar dik te rangschikken.
Op het einde van de dag had juf nog een verrassing, we maakten samen pannenkoeken, want dit is een traditie als we samen lichtmis vieren. De pannenkoek lijkt op een mooie gouden zon.

Dinsdag was het zo ver, er stond een bak vol hoeden, ook de kleuters hadden veel hoeden, mutsen, helmen, petten mee. We deden er direct een waarneming over. We sorteerden alle spullen in groepen =>  muts, helm, hoed, pet, …  we keken naar de kleuren en vormen. We stonden ook eens stil bij wie die hoed normaal draagt, bijvoorbeeld een verjaardag hoed = iemand die jarig is, brandweerhelm = brandweerman, …
Juf vertelde dat we hoeden kunnen kopen in de winkel, maar dat we ook zelf een hoed kunnen knutselen met stof en lijm. We gingen aan de slag en wat vonden ze dit leuk, lekker zich uitleven in de glibberige lijm. Volgende week maken we onze hoed een beetje gek door ze leuk en grappig te versieren.

Andere knutselwerkjes:
- Een kleurplaat van een hoofddeksel kiezen (keuze uit pet, politie pet, indianen tooi, feestmuts, mooie hoed) netjes inkleuren, nadien opkleven op een groot wit blad om nadien zichzelf eronder te tekenen. Wat zijn het mooie werkjes geworden.
- Vrij tekenen rond carnaval.
- T-shirt beginnen knutselen voor carnaval. Als we zo een mooie hoed zullen hebben, moeten we ook een zeer mooi T-shirt hebben. De meisjes mogen een ketting instempelen met speciale verfstempeltubes. De jongens mogen hun das instempelen.

Werkjes:
- Contractwerk: patronen tekenen in de gekke clown hoed, dit door te rollen met een dobbelsteen. Kleur geeft aan welk patroon ze moeten tekenen en welke kleur.
- Tellen van hoeden: met confetti evenveel in het vakje ernaast opkleven.
- Kijk werkje: de puntige hoeden moesten in het oranje gekleurd worden, de andere in het blauw.

Kringmomenten:
- Waarneming hoeden
- Spel 2 hoeden op muziek doorgeven: kleuter zit in het midden, als de muziek stopt moeten de 2 kleuters die een hoed vast hebben in de kring zo snel mogelijk om ter snelst de hoed op het hoofd van de kleuter in het midden zetten.
- Tel en begrip spel: 5 hoeden in een rij. Welke ligt er de eerste, de laatste, voorlaatste, in het midden. Later: welke is er verdwenen en waar lag deze in de rij?
- De juiste hoed bij de juiste persoon leggen met de kaarten.
- Beweeg versje

Andere:
- We kregen een nieuw winkeltje namelijk een hoedenwinkel.
- We hadden knijpkaarten: juiste hoed bij de juiste persoon zoeken, schaduwen herkennen, hoeveelheden.
- Nieuwe boeken in thema.
- Met de ‘Clexs’ hoeden bouwen.

We kijken alvast uit naar onze carnaval activiteit/feest van komende vrijdag.

Groetjes juf Aurélie