zondag 7 september 2014

De eerste week

Joepie mijn nieuwe klas!
Lieve mama's en papa's,

De eerste week is voorbijgevlogen.
In onze klas zijn we gestart met 20 lieve, grappige en vooral heel enthousiaste kleuters. Daarvan 9 jongens en 11 meisjes.

Deze week hebben wij ruim de tijd genomen om elkaar en de klas te leren kennen. We mochten zelf een nieuw vriendje verwelkomen, welkom Mano. Niet alleen Mano is nieuw in de klas, maar ook ikzelf en onze klaspop Sofie. De hoekjes werden uitgebreid verkend, grenzen werden afgetast.

Wat hebben we allemaal gedaan deze eerste week:

Maandag hebben we de boekentas van Sofie de klaspop eens van dichtbij bekeken en vergeleken met de onze. We mochten ook een symbooltje kiezen. Dit gebeurde op een speelse manier en daarna mochten we ook ons symbooltje inkleuren.
We leerden ook een leuk liedje ‘Alles nieuw’ en wat zongen de kapoentjes al goed mee. Ook konden er al een paar kleuters een kaft van het heen en weer schriftje bestempelen met keukenrol of met sponsjes. Tenslotte las ik een verhaaltje voor over terug naar school gaan, wat vonden de kleuters dit gezellig met ons klein leeslichtje aan.

Op dinsdag konden de kleuters eens mee met juf Vivi om te gaan turnen. Ze vonden dit erg leuk. We maakten ook elk een ster voor onze klasdeur (samen schitteren(d)). De kleuters kleurden eerst het sterretje met wasco in, vervolgens prikten ze de ster uit. Wat deden ze dit allemaal al erg goed.

Woensdag vertelden we met een echt kader als attribuut iets meer over onszelf zoals: hoe oud ben ik, wat eet ik graag, waarmee speel ik graag …. Vervolgens maakten we een identiteitskaart over ‘wie ben ik?’. Ook was er nog tijd voor een spelletje ‘Ra ra ra wie ben ik?’.

Donderdag stonden we in ons godsdienstmomentje stil bij het keienritueel en dansten we ook het slingerlied. We maakten in de kring nog een matrix van boekentasjes. De kleuters moesten goed kijken welk kleur ze hadden en wat er op stond (lijn, kronkellijn, bolletjes,  ), dan moesten ze nog het juiste plaatsje zoeken. Dit was niet makkelijk, maar de kleuters deden het super goed. In de namiddag gingen we door het mooie weer naar het speelplein. Joepie !!

Vrijdag keken we in hoeveel stukjes we onze naam konden (hand)klappen. Daarna konden we nog even verder de hoekjes ontdekken. Juf Elie kwam puzzelen met de helft van de klas, de andere helft ging spannend mee naar de computers, ohhhh wat was dat leuk.
Zoals je kan lezen een drukke week, volgende week doen we verder, maar er komt nog een stukje bij ‘Dit kan ik al’.

Ik heb ook foto’s genomen van de eerste schooldagen, neem gerust een kijkje bij de foto’s op de blog. Jullie kunnen dan een beetje meegenieten van onze leukste momenten samen...

We maken er verder een superleuk schooljaar van!

Welkom lieve (b)engeltjes!!!